Vektory, základní výcvik - téměř multiplatformní kniha o vektorech

Vektory, základní výcvik je jedna z mála knížek na našem trhu, které se věnují počítačům, resp. počítačové grafice a přitom nepopisuje jeden určitý program. Může vám to připadat až trochu exotické. K čemu mi to vlastně bude, když se z toho nenaučím Corel, Illustrátor, Inkscape? Za sebe říkám: Naučíte se proces tvorby. Konečně něco takového vyšlo!

Vektory, základní výcvik totiž nepopisují práci s programem (Až na krátké výjimky, protože autor používá Adobe Illustrátor a dokonce spolupracuje s Adobe jako tester.) ale právě proces tvorby. Knížka vám neposkytne návod kam klepnout aby se stalo to, či ono, ale zasvětí vás do procesu tvorby pomocí úplných základů a ukáže opomíjenou pravdu -Opravdové majstrštyky zpravidla nepotřebují tuny vzorků, pomůcek, filtrů a dalších vychytávek. Ano, ty jsou jistě příjemné ale zbytečně odvádí od toho nejdůležitějšího a to je zvládnutí základů.

(Kromě toho se vychytávky většinou liší program od programu a tiskárny se na ně taky tváří všelijak, ale to jsem odbočil.)

Von Glitschka je ilustrátor se spoustou zkušeností a vybroušeným stylem, který sice nemusí sednout každému, ale o to tu ani tak nejde. Hlavní je proces a ten má opravdu promakaný. Osobně jsem i já podobný proces používal a používám, ale zůstal jsem tak nějak na půli cesty a už nedokážu přijmout tvůrčí proces někoho jiného. Inspirovat se to ano, ale bezezbytku převzít ne.

Naopak, hlavně pro ty kteří právě začínají, studují práci s vektory a třeba se tím i chtějí živit je tahle knížka nenápadný poklad. Návod, který jsme si my, kteří začali dřív museli vymyslet, vyšlapat si svou cestičku a projít spoustou pokusů a omylů.

A co vás tedy Glitschka naučí?

Nejdříve se na úvod zamyslí nad tím, proč byste se měli kromě vektorů naučit držet tužku a kreslit na papír což je myslím velice dobrá připomínka. (I když mě grafika živí, denně zápasím s tím, že za sebou nemám uměleckou školu, ba ani kurz. Samozřejmě to jde i bez toho dohnat praxí, ale rozhodně ne tak hladce.) A pak vás provede stručnou historií Bézierových křivek a vězte, že tenhle úvod je na rozdíl od úvodů většiny ostatních knih čitelný a zajímavý.

Ve druhé části (Záměrně neříkám kapitole, protože tady jde spíše o moje imaginární rozdělení dle obsahové náplně kapitol. ) se občas objevují odkazy na Adobe Illustrátor a jeho funkce, ale pouze okrajově a tuto zkušenost lze přenést bez potíží do jiných programů. Mimo jiné jsem se několikrát pousmál nad tím jak je nutné hodně věcí v Illustrátoru řešit složitě se spoustou potřebných nástrojů a zkratek a to na místech kde jak Inkscape, tak Corel potřebují jeden nástroj, který se chová intuitivně. Doslova mi vyrazilo dech zjištění, že naprosto základní funkci z Inkscape si do Illustrátoru mohu za pár dolarů koupit. Na druhou stranu - od kolegy se mi dostalo ujištění, že on ji nezná a proto mu nechybí :) Rozhodně pozitivně hodnotím, že vás Glitschka ihned od začátku povede k systematičnosti.

Glitschka se taky opakovaně vrací k úvodu a spíše než by vás zasvěcoval do tajů vektorové kresby, tlačí ze začátku na postup s papírem a tužkou a jeho co nejvyšší efektivitu a použitelnost v kombinaci s vektorovým programem a to i několika násobně opakovanou, kdy kresba projde několikrát koloběhem tiskárna - skener. Není to zrovna rychlá metoda, ale určitě má něco do sebe. Pokud se budete jeho radami řídit, máte našlápnuto k lepším výsledkům a to za tu námahu stojí.

Třetí část knihy počínající čtvrtou kapitolou konečně ukazuje to, co byste od ní očekávali práci s vektory. Vše se tu točí kolem kotevních bodů (uzlů) a Bézierových křivek. Glitschka vás naučí jak správně vést tahy i v počítači a to opět na různých projektech z praxe. Ukáže vám řadu velice užitečných technik, které zaručí, že vaše kresby budou vypadat lépe a profesionálněji. Hlavní je, nepřistupovat k této části s opovržením. Například taková metoda hodinového strojku vypadá jako hrozná blbost ale, ono to opravdu funguje a pokud se jí naučíte dodržovat, výsledky vycházející z pod vaší myši či tabletu budou v detailech o fous lepší a o to Glitschkovi jde, dostat z vás víc. Vesměs jsou pro pokročilého ilustrátora Glitskovy metody denní chleba, ale i tady mě dokázal sem tam obohatit. Například tím v kolika případech jde použít zrcadlení, nebo co všechno dokáže vytvořit kombinací základních tvarů. Oboje jsem používal už dříve, ale ne v takové míře a minimálně jsem nad tím začal po přečtení Základního výcviku víc přemýšlet.

Čtvrtá pomyslná část knihy začíná kapitolou 7 a je o stylu a uměleckých zlozvycích a návycích. Glitschka z vás prostě chce udělat hotového umělce. Styl knihy se nemění. Opět jsou tu různé projekty a na nich vám autor ukazuje rozdílnost kreslířských stylů, různé chyby, kterých byste se měli vyvarovat i návyky, které byste neměli zanedbávat, přičemž se postupně vrací skoro na začátek, do situace kdy nemusíte ani zapínat počítač. K ručním kresbám, archivaci a portfoliu ke kterému se můžete vracet pro nápady.

Celkově mě Vektory, základní výcvik opravdu příjemně překvapily. Jde o knihu, která je skutečně multiplatformní a uživatel Inkscape si z ní odnese stejně hodnotné informace jako uživatel Adobe Illustrátoru za což musím osobně dát body navíc. Je plná projektů z praxe. Pravda, většinou netradičních, ale ono je tak trochu na nás, jaká si ta loga českých firem a ilustrace českých časopisů, případně české obaly uděláme. A opravdu učí ucelený tvůrčí proces ve vektorové ilustraci. Více takových. (Pokud by například vyšla podobná záležitost o počítačové malbě - Matte painting, fotomontáže a pod. neváhal bych.) A nevýhody? Computer press zvolil černobílou úpravu, což je sice logické z finančního hlediska, ale při ilustracích Von Glitschka je to vysloveně škoda.

Pokud by vás zajímalo, jak to vidí čistě Illustrátor pozitivní člověk Petr Václavek, mrkněte na http://ilustrator.cz/von-glitschka-vektory-zakladni-vycvik.

Galerie