Jak na komiks v Inkscape?

Tak, předně mám rámeček daného rozměru tak, aby se na web vešel. Samozřejmě je jich víc. Mám šablony pro čtvercový, dvouokýnkový a podobně. Jak vyrobit takovou šablonu se dozvíte někdy příště a nebo v knížce Praktický průvodce tvorbou vektorové grafiky. V šabloně mám uloženou vzorovou bublinu s písmem, předepsaný nadpis i logo komiksu.

Jedna polovina práce se odehrává úplně mimo Inkscape a to s blokem, tužkou a fixou na obtažení. Sem tam se něco nepovede, ale nevadí, od toho jsou tu vektory. Také u komiksového stripu nemusím kreslit bůh ví jaké pohybové kreace a tak, pokud se změní ruka nebo noha, stačí nakreslit ji a v Inkscape ji pak jen naroubovat.

Abych mohl nejen roubovat, ale i jinak upravovat a vybarvovat, potřebuji si kresbu vektorizovat.

Složitěji to jde pomocí nástroje Kresba Bézierových křivek a přímých čar (Shift+F6) a to tak že jednoduše svou kresbu obtáhnete. Pokud se rozhodnete jít touto cestou, máte tu výhodu, že můžete opravit všechny nedokonalosti, kterých se dopustíte při ručním kreslení a například si i zvolit šířku tahu, kterou bude komiks kreslený. Na druhou stranu je to piplačka. Jestliže byste trvali na tom aby kresba vypadala jako ruční, můžete k tomu použít nástroj Křivka >> Path effect editor a možnost Pattern along path a na svoje tahy umístit nějaký hrbolatý objekt. Jak na to se dozvíte (pokud už nevíte) zase někdy jindy.  

Druhou možností je křivku nechat trasovat pomocí nástroje Křivka  >> Trasovat Bitmapu (Shift+Alt+B) a tak v 99% postupuji já. Výsledkem nejsou cesty, ale jeden velký objekt se spoustou uzlů, které se samozřejmě poměrně špatně editují. Ale zato je to rychlé a docela dobře modifikovatelné v menším měřítku. Na obrázku je původní kresba šedá a výsledek vektorizace červený.

Protože si jsou některé scény podobné, stačí mi na ně jedna kresba. Pouze si ji duplikuji (Ctrl+D) a rozdělím na jednotlivé části pokud je to potřeba. Například onu ruku navíc. (To dělám tak, že si obrázek opět naduplikuji a oříznu jen na tu část kterou potřebuji.) Jednotlivé obrázky rozmístím do okýnek a oříznu. Jednoduše překryji obrázek objektem požadované velikosti a Křivka >> Průnik (Ctrl+*). 

Jelikož druhé okénko má vypadat trochu jinak, uzpůsobím ho. Přiložím onu ruku, kterou jsem nakreslil zvlášť a vyříznu vše co mi překáží Křivka >> Rozdíl (Ctrl+-).

Chybějící části - například zde kus obrazovky, dotáhnu pomocí uzlů.

Teď už je vše připraveno na barvení. K tomu slouží kyblík Fill bounded areas (Shift+F7). Nezapomenu nastavit Práh na 0 a Grow na 0,5 px. Vše je to ale poměrně relativní, protože kbelík barví relativně podle toho, jak moc máte kresbu přiblíženu.

Občas se stane, že barva proteče, jako na obrázku níže. Je to dáno mezerami v kresbě a ty je třeba najít a opravit pomocí manipulace s uzly. 

Tady byla problémová ruka.

Vybarvování zdárně pokračuje.

Občas je potřeba umístit nějaký text. Protože škrábu jako kocour, i texty v kresbách komiksu radši přenechávám profesionálnímu komiksovému fontu. Většinou není třeba žádné velké ohýbání, ale pouze sešikmení a otočení.

Obrazovka na druhém obrázku by měla ukazovat situaci na tom třetím. Teď, když už je vybarvený, můžu si třetí obrázek duplikovat a přenést na pozadí druhého. Když si ho celý označím a udělám si z něj skupinu Objekt >> Seskupit (Ctrl+G), můžu s ním pak manipulovat a otáčet jako s jedním objektem.

Nechci aby mi přečuhoval z obrazovky. proto si ho oříznu na její velikost. Udělám si objekt velikosti obrazovky, oba je označím a Objekt >> Ořez >> Nastavit

A nakonec zbývají texty a bubliny. Nejdřív si udělám všechny bubliny a texty a poladím si jejich umístění a velikosti. Bubliny dělám obdélníkem s kulatými rohy.

Nakonec K bublinám umístím zobáčky, aby bylo jasné kdo mluví a bublinu s příslušným zobáčkem Křivka >> Sjednotit (Ctrl++)

Takhle to v reálu vypadá. Ještě zkontroluji nastavení plátna, abych to snad neměl v bílých místech průhledné.

A teď už jen export.